Oddział integracyjny w przedszkolu liczy od 15 do 20 przedszkolaków (w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych). Każdą grupą integracyjną opiekują się pedagodzy wychowania przedszkolnego, pedagog specjalny oraz pomoc nauczyciela.
Okres wychowania przedszkolnego to czas intensywnego rozwoju psychoruchowego dziecka. W tym okresie występuje również intensywny rozwój mowy i języka. Ze względu na indywidualne tempo rozwoju i liczne dysharmonie rozwojowe u dzieci w wieku 3-6 lat rozwój mowy jest bardzo zróżnicowany. Wśród dzieci uczęszczających do tej samej grupy przedszkolnej znajdują się dzieci, które zaczęły mówić bardzo wcześnie i ich mowa pod względem artykulacyjnym i gramatycznym jest prawidłowa, są także takie, u których występują poważne zaburzenia i wady wymowy.
Poziom rozwoju mowy i języka już na etapie przedszkola może znacząco wpływać na dalszy rozwój dziecka i jego sukces edukacyjny w przyszłości. Mowa, bowiem w znacznym stopniu wpływa na rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Zajęcia edukacyjne prowadzone w przedszkolu, dostosowane do poziomu rozwoju i aktualnych możliwości dziecka, możliwość przebywania z rówieśnikami oraz prawidłowe wzorce wymowy stwarzają dzieciom wspaniałe warunki do stymulacji języka i kształcenia kompetencji językowych. Ze względu na dużą „plastyczność” mózgu w tym okresie, ważne jest również rozpoczęcie intensywnej terapii logopedycznej wśród dzieci, u których występują wady i opóźnienia mowy. Terapia ta powinna być prowadzona w formie zabawy a nie żmudnych ćwiczeń tak by zachęcała dziecko do wysiłku a nie zniechęcała.
Okres przedszkolny to również czas, kiedy terapia przynosi najlepsze efekty a nieprawidłowe nawyki w obrębie aparatu artykulacyjnego nie zdążyły się jeszcze utrwalić. Systematyczne utrwalanie przez rodziców zaleconych ćwiczeń w domu, wpływa na skrócenie czasu terapii oraz może zapewnić dziecku prawidłowy początek kariery szkolnej.
W pracy z dziećmi wykorzystujemy metody: