Wizytówka firmy: PUBLICZNE PRZEDSZKOLE nr 294 Promyk Czerniakowa
Przedszkole Nr 294 jest publicznym przedszkolem wielooddziałowym prowadzonym zajęcia z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Doskonalimy własną wiedzę i korzystamy z niej. Aktywność we wszystkich jej przejawach jest naturalnym elementem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Małe dziecko jest ciekawe świata, zadaje wiele pytań a także wyszukuje problemy oraz próbuje samodzielnie je rozwiązać.
Stosowanie w pracy z dziećmi metod aktywizujących jest najskuteczniejszym sposobem kształtowania umiejętności kreatywnego rozwiazywania problemów a ponadto ułatwiają uczenie się i jednocześnie trwałe zapamiętywanie.
Dlatego w naszym przedszkolu obok tradycyjnych pracujemy z dziećmi nowoczesnymi metodami zaspokającymi ich ciekawość oraz kształtujących samodzielność.
Archiwum historyczne:
- 4 marca 1974 roku przychodzą do nas pierwsze przedszkolaki
- 1974-1994 - Przedszkole zostaje placówką Studium Wychowania Przedszkolnego im. Marii Weryho Radziwiłłowiczowej
- 1974-1975 - Udział dzieci w audycji radiowej „ Znaczek z czerwonym krzyżem”
- 1985 - Udział dzieci w programie telewizyjnym „Domowe przedszkole”
- 1994-1998 - Przedszkole jest placówką ćwiczeń Kolegium Nauczycielskiego nr 1
- 1995 do dziś - Współpraca z Uniwersytetem Warszawskim
- 1992 do dziś - Współpraca ze Szkolą Podstawową 190 im. Orła Białego
- 1999 - Powstaje logo i hymn przedszkola.
- 1999-2003 - Udział w ogólnonarodowa akcji „Pocztówka do św. Mikołaja” - zbierania funduszy dla potrzebujących dzieci
- 2000-do dziś - Udział w Mokotowskim Przeglądzie Muzycznym Przedszkolaków
- 2001-do dziś - Obchody Dnia Przedszkolaka w umownym terminie 10 maja.
- 2001-2008 - Majowa zabawa piknikowa pod hasłem Dzieci-Dzieciom.
- 2002 - Udział w programie telewizyjnym „Jedyneczka”
- 2002-do dziś - Uczestniczymy w Mokotowskich przeglądach teatralnych zdobywając liczne wyróżnienia i nagrody.
- 2004 do dziś - Współpracaz Biblioteką Publiczną -Wypożyczalnią Nr 125 w Dzielnicy Mokotów
- 2005 do dziś - Zajęcia adaptacyjne dla przyszłych przedszkolaków.
- 2005/2008 - „Zabawka ze skrawka” konkurs ekologiczny dla placówek oświatowych Dzielnicy Mokotów
- 2005 do dziś - Współpraca ze Strażą Miejską w realizacji projektów edukacyjnych
- 2005 – 2018 - Zbiórka makulatury i baterii
- 2006 do dziś - Udział w akcji „Tęczowy promyk– Dzieciom”, pod patronatem Komendy Straży Granicznej,
- 2009 - Przeprowadzenie konkursu PREZENTACJE EKOLOGICZNE w kategoriach: „Zabawka ze skrawka”, „Ekologiczna moda”,„Przyroda i nasze środowisko w obiektywie” - pod patronatem Burmistrza Dzielnicy Mokotów dla przedszkoli m.st. Warszawy.
- 2009-do dziś - Teatr rodziców
- 2010 - Nawiązanie współpracy ze Szkolą Podstawową nr 3 w Warszawie
- 2012 – 2014 - Współpraca ze Szkoła PodstawowąZespół Szkół Sportowych Nr 58 im. Eugeniusza Lokajskiego. Udział w zawodach gry i zabawy - puchar
- 1999-2003 - Udział w ogólnonarodowa akcji „Pocztówka do św. Mikołaja” - zbierania funduszy dla potrzebujących dzieci.
- 2014 - Przeprowadzenie plebiscytu oraz nadania nazwy „Promyk Czerniakowa”
- 2016 - Przeprowadzenie konkursu w ramach krzewienia zdrowego stylu życia „Przedszkolaka książka kucharska” pod patronatem Burmistrza Dzielnicy Mokotów dla przedszkoli m.st. Warszawy
- 2017 - Współorganizowanie VIII Mokotowskiego Forum Wychowania Przedszkolnego pod hasłem „Metoda projektów badawczych w wychowaniu przedszkolnym" adresowanego do dyrektorów i nauczycieli przedszkoli oraz szkół podstawowych
- 2018- do dziś - Nawiązanie współpracy z Fundacją „Bo warto”. Nawiązanie współpracy z Domem Dziecka nr 16 - przeprowadzenie akcji charytatywnej "Dzieci dzieciom", przekazanie upominków świątecznych.
- 2019 - Nawiązanie współpracy z fundacją ONE DAY, zorganizowanie kiermaszu świątecznego i przekazanie środków finansowych dla podopiecznych.
Program wychowania przedszkolnego:
- „Program wychowania przedszkolnego" - wydawnictwo MAC
Metody pracy stosowane w przedszkolu:
- Metoda kodowania - to świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji w tym edukacji przedszkolnej. Programowanie staje się dziś ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Aby młodzi ludzie w przyszłości z łatwością odnajdywali się w rzeczywistości nowych technologii uczymy krytycznego myślenia i kreatywnej postawy już na etapie przedszkolnym. Nauka kodowania kształci takie umiejętności, jak myślenie logiczne i przyczynowo – skutkowe, rozwija kompetencje matematyczne, ułatwia naukę pisania i czytania. Dzieci zyskują je poprzez rozwiązywanie problemów dnia codziennego – szukają podobieństw i różnic, posługują się symbolami, wykonują działania w odpowiedniej kolejności, przewidując ich skutki dla osiągniecia wyznaczonego celu.
- Metoda projektu - jest to metoda interdyscyplinarna, która zakłada u uczących się znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Projekty mogą być wykonane grupowo lub indywidualnie. Stosowanie tej metody pomaga stworzyć zintegrowany zespół, w którym dzieci przez wspólną prace uczą się rozwiazywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, poszerzają wiedzę, a także nabywają pewności siebie. Metoda projektu wdraża dzieci do planowania oraz organizowania własnych działań, a także do dokonywania samooceny. Podczas projektu praca odbywa się w indywidualnie ustalonym czasie i tempie. Metoda taka umożliwia doświadczenie solidarności oraz radości ze wspólnego wysiłku, a także poczucia identyfikacji z zadaniem.
- Burza mózgów (Metoda twórczego myślenia J. Osborne) - metoda ta jest szczególnie polecana podczas rozwiązywania problemów. Wszyscy uczestnicy maja prawo zgłaszać swoje pomysły, pomysły te nie podlegają ocenie ( co jest bardzo istotne w pracy z dziećmi). Ważna jest duża ilość pomysłów , nie jest istotne, kto jest autorem pomysłów. Po zakończeniu zgłoszeń można przystąpić do oceny pomysłów pod katem przydatności w pracy. Polecamy tę metodę w codziennej pracy z dziećmi, która bardzo wpływa na integrację grupy.
- Gry dydaktyczne - nazwa ta może jednocześnie określać metodę jak i środek dydaktyczny. Metodę te stosujemy wtedy, kiedy chcemy powtórzyć przerobioną z dziećmi tematykę, ułatwić zapamiętywanie informacji albo przećwiczyć dane umiejętności. Gry dydaktyczne są bardzo atrakcyjne dla dzieci gdyż stosuje się w nich rozmaite loteryjki, zgadywanki, układanki, testy, gry w skojarzenia. Stanowią również dla dzieci doskonałą okazję do zdobywania osiągnięć.