Zaledwie pół roku wystarczyło, by nowe linie tramwajowe nr 14 i 16 przewiozły aż 10 milionów pasażerów. Od 29 października 2024 r. mieszkańcy Miasteczka Wilanów mogą korzystać z wygodnych połączeń do Śródmieścia, na Ochotę i Bielany. Nowa trasa szybko zyskała ogromną popularność i dziś bije rekordy frekwencji.
Ogromne zainteresowanie nowymi połączeniami.
Już pierwszego dnia funkcjonowania nowej trasy – biegnącej Aleją Rzeczypospolitej, ul. Jana III Sobieskiego i Belwederską – skorzystało z niej około 75 tys. osób. Dziś taka liczba nie robi już wrażenia – są dni, gdy tramwajami podróżuje nawet 82 tys. pasażerów. Dla porównania – linia 17, najdłuższa w mieście, przewozi codziennie ok. 100–110 tys. osób.
Od otwarcia do końca kwietnia z tramwajów 14 i 16 skorzystało łącznie ponad 10,5 mln pasażerów. Warto dodać, że linia 14 była chwilowo zawieszona w czasie świąt oraz na czas prac na ul. Rakowieckiej. Około 40 proc. wszystkich przejazdów odbyło się na wilanowskim odcinku nowej trasy – pomiędzy przystankami Miasteczko Wilanów a Goworka.
Gdzie wsiadamy najczęściej?
Wśród dziesięciu najbardziej obleganych przystanków aż siedem znajduje się na nowym, wilanowskim fragmencie trasy. Największy ruch notowany jest w centrum – przy rondzie Dmowskiego i stacji metra Świętokrzyska. Na kolejnych miejscach są: Dolna, Św. Bonifacego, Miasteczko Wilanów, Nałęczowska, plac Unii Lubelskiej, Jana III Sobieskiego, Oś Królewska i Spacerowa.
Popołudniowy szczyt i dominacja „szesnastki”.
Znacznie większym zainteresowaniem cieszy się linia 16 – obsługuje około 80 proc. wszystkich pasażerów korzystających z nowych połączeń. Do końca kwietnia przewiozła niemal 8 mln osób, z czego 3 mln tylko na odcinku wilanowskim. Linia 14 przewiozła ponad 2 mln osób – w tym ponad milion na nowym fragmencie trasy.
Największe natężenie ruchu przypada na godziny popołudniowe – pomiędzy 16:00 a 17:00. Wtedy tramwajami podróżuje niemal 10 proc. wszystkich użytkowników. Co ciekawe, rano – do godziny 13–14 – odcinek prowadzący do Wilanowa jest intensywniej wykorzystywany niż reszta trasy. Równomierne obłożenie w obu szczytach sugeruje, że linie są popularne nie tylko w codziennych dojazdach do pracy, ale także w podróżach lokalnych – np. do szkoły, znajomych czy na zakupy.
Nowe połączenia tramwajowe do Wilanowa już teraz zmieniają komunikacyjną mapę Warszawy – i wszystko wskazuje na to, że ich znaczenie będzie tylko rosło.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi transportowe, przewozowe Wilanów