Już za chwilę rusza kolejna edycja Rowerowego Maja – kampanii, która każdego roku mobilizuje tysiące uczniów do aktywnego docierania na lekcje. Rower, hulajnoga, deskorolka czy po prostu własne nogi – wszystko, co pozwala poruszać się aktywnie i ekologicznie, jest mile widziane.
Ale Rowerowy Maj to nie tylko zabawa i naklejki. Od dwóch lat zbieramy też dane – jak dzieci faktycznie docierają do szkoły i jak chciałyby to robić. Wyniki są bardzo obiecujące: uczniowie nie tylko coraz chętniej wybierają aktywne formy transportu, ale też deklarują, że chcieliby robić to częściej. Aż 83% uczniów wskazało w 2024 roku, że aktywna droga do szkoły to ich preferowany sposób poruszania się – to więcej niż rok wcześniej.
Sprawdzamy, czy Rowerowy Maj działa.
Badanie prowadzimy w trzech turach – wiosną, latem i jesienią. Uczniowie odpowiadają na trzy proste pytania: jak dotarli do szkoły, z kim szli i jak chcieliby się przemieszczać. Największe zainteresowanie wzbudza kwietniowa tura – w 2024 roku udział wzięło w niej ponad 28 500 uczniów z 156 szkół.
Wyniki? Coraz więcej dzieci dociera do szkoły rowerem, jeszcze zanim ruszy kampania. W kwietniu 2024 aż 14% uczniów wskazało rower jako środek transportu (to o 5 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej), a hulajnogi utrzymują stabilną popularność – na poziomie 12–18%.
Czerwiec to miesiąc, kiedy dzieci najczęściej wybierają rower – aż 28% uczniów w 2024 r. dotarło w ten sposób do szkoły, a dojazdy samochodowe osiągnęły wtedy najniższy poziom w roku.
Rower rządzi, ale nie tylko.
Największą sympatią dzieci cieszy się rower – w czerwcu 2024 aż 46% uczniów wskazało go jako najlepszy sposób dotarcia na lekcje. Hulajnoga tradycyjna zdobyła 19%, a w październiku z kolei najwięcej dzieci wybrało piesze dojście – być może ze względu na pogodę i zmiany w próbie badawczej.
Potwierdza się też, że im starsze dziecko, tym większa samodzielność i częstszy wybór aktywnych form transportu.
Czy kampania zostawia ślad? Tak!
W szkołach, które uczestniczyły w kampanii zarówno w 2023, jak i 2024 roku, wzrosła liczba uczniów wybierających aktywny transport (średnio o 4 pp.), a spadła liczba tych, którzy przyjeżdżają samochodem (o 2 pp.). Frekwencja w kampanii również poszła w górę – średnio o 3 pp.
Aby jeszcze lepiej zbadać długofalowe efekty kampanii, w tym roku skupiamy się na tzw. „świeżych szkołach” – placówkach, które dołączyły do kampanii dopiero w 2023 r. Dzięki temu możemy sprawdzić, jak nawyki uczniów zmieniają się rok po roku.
Wyniki? Wykorzystamy je w praktyce.
Zebrane dane pomogą nam nie tylko rozwijać Rowerowy Maj, ale też projektować bezpieczniejsze i bardziej przyjazne otoczenie szkół. To jedno z działań realizowanych w ramach programu „Droga na Szóstkę”, który skupia się na poprawie przestrzeni wokół placówek oświatowych w całej Warszawie.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - rowery Ochota