Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania oświetleniem ulicznym. Dzięki zaawansowanym kontrolerom możliwe będzie nie tylko błyskawiczne wykrycie usterek, ale także ich prognozowanie. To rozwiązanie wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców, a także obniży koszty utrzymania infrastruktury.
System umożliwi również precyzyjne dostosowanie parametrów oświetlenia do różnych przestrzeni – ulic, ścieżek rowerowych czy chodników. W przyszłości może on stać się podstawą do integracji z innymi usługami, takimi jak monitoring miejsc parkingowych czy pomiar natężenia ruchu.
Już dziś Warszawa świeci przykładem.
Od 2020 roku miasto realizuje największy w Polsce projekt wymiany oświetlenia ulicznego, zastępując stare oprawy nowoczesnymi i energooszczędnymi modelami LED SAVA. Już ponad 78 tysięcy takich lamp świeci w stolicy, a w sumie liczba opraw LED przekroczyła 105 tysięcy. To ogromna część całej infrastruktury oświetleniowej, liczącej 122 tysiące punktów świetlnych i niemal tyle samo latarni, oświetlających ponad 3 tysiące kilometrów dróg.
Do tej pory zmodernizowano ponad 500 lokalizacji i doświetlono ponad 2 tysiące przejść dla pieszych. Efekty są widoczne – 2024 rok był najbezpieczniejszym na warszawskich drogach od 1983 roku.
Mniej prądu, więcej oszczędności
Nowe oprawy LED-owe to nie tylko lepsza jakość światła – bardziej skupionego i jaśniejszego – ale także znacznie niższe zużycie energii. Rocznie Warszawa oszczędza dzięki nim nawet 42 miliony złotych. Redukcja emisji CO₂ to kolejna zaleta – oprawy SAVA ograniczają emisję o ponad 30 ton rocznie, co odpowiada pracy niemal 4,3 miliona drzew.
Nowe technologie i nowe możliwości.
Kontrolery instalowane w ramach nowego systemu umożliwią zdalne monitorowanie pracy latarni, sterowanie intensywnością światła, a także wczesne wykrywanie i analizę potencjalnych awarii. Dodatkowo, dzięki ciągłemu zasilaniu słupów oświetleniowych, możliwe będzie rozszerzenie ich funkcji – np. o dynamiczną informację pasażerską, punkty ładowania hulajnóg i rowerów miejskich, a w przyszłości nawet integrację z miejską siecią 5G.
Trudne decyzje, ambitne cele.
Pierwsze postępowanie przetargowe ogłoszono w lipcu 2024 roku, po intensywnych konsultacjach z 10 firmami. Niestety, ze względu na przekroczenie budżetu i kwestie formalne, żadna z ofert nie została wybrana.
Zarząd Dróg Miejskich nie zrezygnował jednak z projektu. Przeprowadzono kolejną turę konsultacji, tym razem z udziałem 12 firm, co pozwoliło jeszcze lepiej dopracować warunki przetargu.
Nowe postępowanie właśnie ruszyło, a oferty można składać do 20 maja.
Światło, które myśli.
W planach jest również wdrożenie tzw. oświetlenia adaptacyjnego – reagującego na warunki pogodowe czy natężenie ruchu. Pozwoli to jeszcze efektywniej zarządzać zużyciem energii.
Dzięki stale zasilanym latarniom, Warszawa zyskuje ogromny potencjał rozwoju inteligentnych rozwiązań miejskich. Nowe technologie oświetleniowe mogą stać się kręgosłupem dla przyszłej infrastruktury cyfrowej miasta.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - oświetlenie Praga Południe