Na Saskiej Kępie, w dzielnicy Praga Południe, trwa przebudowa Trasy Łazienkowskiej. W ramach projektu modernizowane są wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską oraz jezdnie alei Stanów Zjednoczonych, na odcinku od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej. Pierwsza nowa konstrukcja wiaduktu już została ukończona i zostanie oddana do użytku 14 lutego.
Prace budowlane.
Modernizacja na Saskiej Kępie rozpoczęła się od rozbiórki wiaduktu, który prowadził w stronę centrum nad ulicami Paryską i Bajońską. Zamiast niego powstała nowa konstrukcja o długości 210 metrów. Zostanie ona otwarta dla ruchu 14 lutego wieczorem, co umożliwi rozpoczęcie rozbiórki południowego wiaduktu, który dotychczas obsługiwał ruch w tym miejscu. Demontaż starego obiektu ma rozpocząć się w przyszłym tygodniu.
Zmiany w organizacji ruchu.
Otwarcie nowego wiaduktu północnego wprowadza zmiany w organizacji ruchu. Kierowcy jadący w stronę centrum będą przejeżdżać po nowym obiekcie tuż za ulicą Saską. Z kolei ci, którzy wracają z centrum, będą musieli zmienić jezdnię na węźle z Wałem Miedzeszyńskim. Zmiany w organizacji ruchu zostały zaplanowane na trzy etapy, podczas których zostaną przeniesione bariery ochronne z starego wiaduktu na nowy. W piątek, 14 lutego od godziny 22:00, w obu kierunkach dostępny będzie jeden pas ruchu. W weekend w kierunku centrum pojawi się dodatkowy pas, a od poniedziałku, 17 lutego, na nowym wiadukcie będzie jeden pas w każdą stronę. Najpóźniej od środy, 19 lutego, dostępne będą trzy pasy ruchu – jeden w stronę centrum, a dwa w kierunku Grochowa i Wawra.
Zjazd na Wał Miedzeszyński.
Zjazd z Trasy Łazienkowskiej w stronę Wału Miedzeszyńskiego, w kierunku Pragi-Północ i Wawra, ponownie zostanie otwarty. Jednak zamknięcie południowego wiaduktu wiąże się z koniecznością zamknięcia wjazdu z Wału Miedzeszyńskiego na Trasę Łazienkowską w kierunku Grochowa. Objazdy prowadzić będą przez aleję Waszyngtona i ulicę Fieldorfa.
Zmiany na skrzyżowaniu z Międzynarodową.
Ruch na odcinku pomiędzy ulicą Saską a Kanałem Wystawowym nadal będzie się odbywać jezdnią południową. Będzie tu trzy pasy ruchu – jeden w kierunku centrum, dwa w przeciwną stronę, z jednym pasem zarezerwowanym dla autobusów, taksówek, pojazdów MTON oraz motocykli. Zmieni się jednak organizacja ruchu na skrzyżowaniu z ulicą Międzynarodową, która straci połączenie z Trasą Łazienkowską. Objazd będzie prowadził przez ulicę Zwycięzców oraz Wał Miedzeszyński.
Zmiany dla autobusów.
Od poniedziałku, 17 lutego, autobusy linii 411 i E-1 zmienią trasy w jednym kierunku. Autobusy linii 411 jadące w stronę stacji metra Politechnika, będą kierowały się ulicą Saską, następnie Zwycięzców i Wałem Miedzeszyńskim, a potem wrócą na Trasę Łazienkowską. W przeciwnym kierunku trasa pozostanie bez zmian. Z kolei autobusy linii E-1 w kierunku Gocławia pojadą przez Wał Miedzeszyński i ulicę Zwycięzców, a dalej przez Saska do swojej stałej trasy.
Zmiany dla kierowców i pieszych.
Kierowcy przejadą pod Trasą Łazienkowską ulicą Paryską, ale przejazd w tym miejscu będzie węższy niż dotychczas. Wstrzymany zostanie ruch pod wiaduktami na ulicach Wąchockiej i Bajońskiej, ale ruch dwukierunkowy będzie tam wciąż możliwy. Na tych ulicach będzie obowiązywał zakaz parkowania.
Rowerzyści przejadą po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej, ale ścieżka po drugiej stronie będzie zamknięta. Piesi będą mogli przejść pod Trasą Łazienkowską tylko jedną stroną ulicy Paryskiej, przejściem tymczasowym wyznaczonym na jezdni. Pod wiaduktami ulicami Bajońską i Wąchocką piesi nie będą mogli przechodzić, a zamknięte pozostaną również przejścia przy ulicach Rapperswilskiej i Wandy.
Postęp prac.
Oprócz prac przy wiaduktach trwa także przebudowa jezdni północnej alei Stanów Zjednoczonych – od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej. Początkowo projekt zakładał jedynie wymianę górnej warstwy nawierzchni, ale po odkryciu złego stanu technicznego głębszych warstw jezdni, konieczne stało się ich całkowite zastąpienie. Z tego powodu opracowano nowy projekt. Obecnie trwa budowa podbudowy nowej nawierzchni, a jej układanie planowane jest na maj. W związku z rozszerzeniem zakresu prac przewiduje się, że całkowite zakończenie inwestycji nastąpi dopiero w lipcu 2026 roku.
O inwestycji.
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały w 1974 roku jako część Trasy Łazienkowskiej. Z powodu ich złego stanu technicznego konieczna była przebudowa. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej powstaną ekrany akustyczne, a na nowo wybudowanych jezdniach pojawi się cicha nawierzchnia. Zmodernizowane zostanie również oświetlenie i oznakowanie, co poprawi bezpieczeństwo na drodze. Zasadzone zostaną nowe drzewa, krzewy oraz rośliny pnące i byliny.
Projekt modernizacji Trasy Łazienkowskiej realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, a generalnym wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Inwestycja została dofinansowana przez państwo kwotą 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi budowlane Praga Południe.