Tegoroczna zima w stolicy jak dotąd jest dość łagodna, a opady śniegu występują sporadycznie. Jednak miejskie służby oczyszczania nie działają wyłącznie podczas śnieżyc – reagują także na inne zimowe zagrożenia.
Styczeń pod znakiem zmiennej pogody.
Pierwszy miesiąc roku upłynął w Warszawie bez typowo zimowych warunków, choć zdarzały się okresy intensywniejszych opadów śniegu. Dla ekip odpowiedzialnych za utrzymanie dróg największym wyzwaniem były częste wahania temperatury w okolicach 0°C, które powodowały konieczność interwencji posypywarek. W styczniu przeprowadzono 21 akcji na stołecznych ulicach – to wynik zbliżony do stycznia ubiegłego roku, gdy było ich 24. Znacznie spokojniejszy pod tym względem był styczeń 2023, kiedy potrzebne były jedynie 6 wyjazdów.
Szczególnie intensywny był drugi weekend stycznia – wówczas aż 20% wszystkich tegorocznych interwencji przypadło na ten śnieżny okres. Ulice, po których kursuje komunikacja miejska, były wielokrotnie odśnieżane, a ekipy pracujące na chodnikach i przystankach musiały kilkukrotnie powtarzać swoje działania.
Nie tylko śnieg, ale i oblodzenie.
Większość wyjazdów pługoposypywarek w tym sezonie nie miała jednak na celu usuwania śniegu, lecz zabezpieczenie nawierzchni przed śliskością. Przy wysokiej wilgotności powietrza i temperaturze oscylującej wokół 0°C jezdnie mogą pokrywać się cienką warstwą lodu, co stanowi zagrożenie dla kierowców i pieszych. Szczególnie niebezpieczne jest zjawisko marznącego deszczu, który osiada na wychłodzonych nawierzchniach, tworząc gołoledź. W takich sytuacjach niezbędna jest szybka reakcja, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom.
Sezon zimowy trwa pół roku.
Dla służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg sezon zimowy obejmuje aż sześć miesięcy – od połowy października do połowy kwietnia. Mimo że tej zimy Warszawa nie doświadczyła dużych opadów śniegu, liczba wyjazdów posypywarek utrzymuje się na podobnym poziomie jak w ubiegłych latach. W obecnym sezonie odnotowano 32 interwencje, podczas gdy rok temu było ich 43. Dwa lata temu – 31, a w sezonie 2021/22 – 27. Częste występowanie gołoledzi sprawia, że działania służb są równie intensywne jak w mroźniejsze zimy.
Stały monitoring warunków na drogach.
Firmy współpracujące z miastem są w gotowości przez cały sezon – dysponują sprzętem i zespołami pracowników, którzy dbają o 1500 km ulic oraz 4 mln m² przestrzeni dla pieszych. Pogoda jest monitorowana przez całą dobę – analizowane są prognozy i dane z warszawskich stacji meteorologicznych, a kontrolerzy oceniają stan nawierzchni bezpośrednio w terenie. W razie potrzeby podejmowana jest decyzja o rozpoczęciu akcji i jej zakresie.
Za zimowe utrzymanie Warszawy odpowiadają także inne instytucje – m.in. urzędy dzielnic, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządcy nieruchomości. Szczegółowe informacje na temat zimowego utrzymania miasta można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej.
Nie tylko odśnieżanie.
Gdy temperatury są dodatnie, prace są dostosowywane do warunków atmosferycznych. Nawet w sezonie zimowym prowadzone jest zamiatanie ulic, torowisk tramwajowych oraz chodników, aby miasto pozostawało czyste i bezpieczne przez cały rok.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi porządkowe Ursus.