Na stacjach i w tunelach pierwszej linii metra będzie jaśniej – rozpoczyna się wymiana dotychczasowego oświetlenia na energooszczędne lampy LED. Nowe rozwiązania zastąpią przestarzałe systemy, które funkcjonowały od początku budowy metra.
Prace na Kabatach i w tunelach.
W lutym rozpocznie się modernizacja oświetlenia na stacji Kabaty oraz w sąsiadujących tunelach. Do wymiany jest ponad 7 tysięcy opraw oświetleniowych na odcinku od Kabat do Imielina, a także instalacja elektryczna, systemy zabezpieczeń i sterowania. Pierwsze urządzenia już zostały zamontowane, jednak większość prac wymaga wyłączenia zasilania i czasowego wstrzymania ruchu pociągów. Z tego powodu prace będą prowadzone głównie w nocy oraz w weekendy. W tych dniach metro będzie kursowało na skróconej trasie, a pasażerowie będą mogli korzystać z komunikacji zastępczej.
Energooszczędne i bezpieczne oświetlenie.
Obecne lampy i cała infrastruktura oświetleniowa mają już trzy dekady i są wyraźnie zużyte, co wpływa na jakość światła oraz jego intensywność. Nowe oświetlenie LED nie tylko zużywa około dziesięciokrotnie mniej energii niż tradycyjne żarówki, ale także zapewnia lepszą widoczność. Modernizacja obejmuje również instalację nowoczesnego, niepalnego okablowania zgodnego z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort podróżnych, w tym osób z ograniczoną mobilnością.
Plany na kolejne lata.
To dopiero początek wymiany oświetlenia na linii M1. W tym roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje ogłosić przetarg na modernizację oświetlenia na stacjach Wierzbno, Pole Mokotowskie, Politechnika i Centrum – prace zaplanowano na 2026 rok. Jednocześnie trwają przygotowania do wymiany oświetlenia na kolejnych stacjach, takich jak Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska oraz Racławicka wraz z tunelami.
30 lat pierwszej linii metra.
Warszawskie metro funkcjonuje od trzech dekad, a jego najstarsze stacje zaczęto budować jeszcze w latach 80. Przez ten czas zmieniły się standardy, materiały oraz technologie stosowane w takich inwestycjach. Wiele systemów i urządzeń po prostu się zużyło i wymaga wymiany, by zapewnić sprawne i bezpieczne funkcjonowanie podziemnej kolei.
Zarząd Transportu Miejskiego wspólnie z Metrem Warszawskim od lat realizuje modernizacje – obejmują one m.in. wymianę podstacji energetycznych, systemów sterowania ruchem oraz zabezpieczeń przeciwpożarowych. W 2024 roku na te prace przeznaczono około 20 milionów złotych.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - oświetlenie Mokotów.