Systematycznie i kompleksowo – sprzątamy przystanki komunikacji miejskiej, dbając o komfort podróżnych i estetykę przestrzeni publicznej.
Pod naszą opieką znajduje się aż 4500 przystanków autobusowych i tramwajowych. W ubiegłym roku kluczowe lokalizacje były myte nawet siedmiokrotnie. Przy użyciu wody pod wysokim ciśnieniem usuwaliśmy zabrudzenia z przeszklonych dachów i ścian, metalowych konstrukcji, gablot z rozkładami jazdy, ławek, słupków przystankowych oraz chodników wokół wiat. W efekcie gruntownie oczyszczono 5300 przystankowych wiat.
Podsumowanie działań w 2024 roku:
- 5,3 tys. – mycie wiat przystankowych wodą pod ciśnieniem
- 5 tys. – usuwanie pseudograffiti
- 83 razy – czyszczenie chodników
Szczególne środki czystości wdrożono na pętli autobusowej przy Dworcu Centralnym, która jest największą tego typu konstrukcją w mieście. Do jej mycia używane są podnośniki. W zeszłym roku szklano-stalowe zadaszenia były czyszczone czterokrotnie.
Ponadto prowadzimy akcje usuwania pseudograffiti. W tym celu wysyłamy specjalne zespoły interwencyjne, które likwidują przypadki wandalizmu, używając ekologicznych środków. W 2024 roku w ramach akcji #stopBazgrołom wyczyszczono 5000 pomazanych przystanków.
Specjalne porządki.
Na reprezentacyjnych ulicach miasta, takich jak Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat czy Świętokrzyska, regularnie pracowały maszyny szorujące chodniki. Porządkami objęto również przystanki tramwajowe przy Dworcu Centralnym o łącznej powierzchni ponad 2000 m², które od wiosny do jesieni były czyszczone aż 83 razy.
Kontrola czystości.
Pracownicy Zarządu Oczyszczania Miasta stale monitorują czystość Warszawy przez całą dobę, a w razie potrzeby uruchamiane są grupy interwencyjne. Mieszkańcy również mogą zgłaszać potrzebę sprzątania za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Wypracowany przez ZOM kompleksowy system sprzątania obejmuje:
- Regularne porządkowanie strategicznych terenów – ulic, torowisk, przystanków oraz chodników, a także codzienne opróżnianie koszy na śmieci.
- Szybkie interwencje w sytuacjach nagłych, realizowane przez Pogotowie Porządkowe ZOM i grupy sprzątania.
- Kontrolę jakości wykonanych prac, także w obszarach należących do innych zarządców.
Efekty tego systemu doceniają mieszkańcy Warszawy – według Barometru Warszawskiego z czerwca i września 2024 roku, aż 87% ankietowanych pozytywnie ocenia czystość i porządek w stolicy.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi porządkowe Targówek.