Pomimo zimowych warunków, prace na budowie trzech nowych stacji oraz zaplecza techniczno-postojowego na zachodnim odcinku drugiej linii metra nie zwalniają tempa. Tarcze TBM kontynuują drążenie tuneli, na placach budowy można już dostrzec konstrukcje schodów pasażerskich, a na terenie STP wznosi się wieża do zarządzania ruchem pociągów.
Awaria, która miała miejsce w grudniu na budowie stacji Chrzanów na Bemowie, została szybko naprawiona, dzięki czemu prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Tarcze TBM Anna i Krystyna konsekwentnie posuwają się naprzód, drążąc tunele w stronę przyszłej stacji Lazurowa.
Postępy na stacji Chrzanów.
Tarcza Anna, przemierzając trasę z Karolina do Lazurowej, pokonała już ponad połowę dystansu, układając przy tym ponad 1100 pierścieni tubingowych, które wzmacniają ściany tunelu. Obecnie znajduje się około 700 metrów za stacją Chrzanów, a łącznie wydrążyła około 1800 metrów tunelu. Jej tempo dorównuje tarcza Krystyna, która ułożyła ponad 750 tubingów i przemierzyła 1200 metrów.
Na samej stacji Chrzanów wykonywane są betonowe ściany wyjść, a także podziemne słupy konstrukcyjne. Można zauważyć również powstające schody, które połączą poziom antresoli z wejściem na powierzchnię.
Stacje Lazurowa i Karolin.
Na przystanku Lazurowa zakończono budowę ścian szczelinowych i płyty dennej. Pod ziemią powstają kolejne słupy, które będą podtrzymywały konstrukcję stacji.
Na stacji Karolin większość konstrukcji jest już gotowa. Prace toczą się także pod ulicą Połczyńską oraz w miejscu, gdzie budowana jest komora rozjazdów.
Zaplecze techniczne i sterowanie ruchem.
Budowa zaplecza techniczno-postojowego (STP) Karolin jest na zaawansowanym etapie. To tutaj będą serwisowane pociągi metra oraz mieścić się będą budynki administracyjne. Dzięki przebudowie kolidującego odcinka linii wysokiego napięcia można kontynuować wznoszenie kolejnych obiektów.
W niektórych budynkach zakończono malowanie ścian, w innych trwają prace przy układaniu płytek. W elektrowozowni powstają kanały serwisowe, umożliwiające obsługę pociągów. Konstrukcja nastawni – wieży sterującej ruchem – jest już widoczna. Z jej wyższych kondygnacji można dostrzec tunel, którym pociągi będą wjeżdżać na linię M2. Na terenie STP ułożono już 30% rozjazdów i 12% torów.
Finansowanie i plan ukończenia.
Odcinek 3+STP Karolin obejmuje niemal 4 kilometry trasy z trzema stacjami pasażerskimi (Karolin, Chrzanów, Lazurowa), zapleczem STP oraz dwiema wentylatorniami. Całość inwestycji ma być gotowa w 2026 roku.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską, która przeznaczyła na ten cel ponad miliard złotych. Koszt całej inwestycji, w tym budowy ostatniego odcinka linii M2 i zakupu nowych pociągów, wynosi ponad 3 miliardy złotych.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi budowlane Bemowo.