Od poniedziałku, 9 września, przy Szkole Podstawowej nr 23 na ul. Mikołaja Reja w dzielnicy Ochota zacznie funkcjonować kolejna „szkolna ulica” w Warszawie. Dzięki temu rozwiązaniu, znanemu już z innych szkół w stolicy, dzieci będą mogły bezpieczniej poruszać się w pobliżu placówki.
Pomysł poprawy bezpieczeństwa zgłosiła Rada Rodziców, a nasze pomiary ruchu i audyt potwierdziły potrzebę zmian. Nowe zasady na ul. Reja są zgodne z wytycznymi Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, opierając się na najlepszych praktykach w zakresie bezpieczeństwa pieszych.
Podczas porannego szczytu (7:30–9:30) z ul. Reja, wąskiej i ślepo zakończonej ulicy, korzystało 650 pieszych, a największe natężenie ruchu przypadało na godz. 7:45–8:00, gdy do szkoły dotarło 256 uczniów pieszo, a 29 przywieziono samochodami, co generowało 47 przejazdów w pobliżu szkoły. Manewrujące auta często przecinały drogę małym dzieciom, tworząc niebezpieczne sytuacje. Niewłaściwe parkowanie ograniczało widoczność, szczególnie przy wyjściach z parkowych alejek.
Wprowadzono „szkolną ulicę”, czyli zakaz ruchu samochodów w pobliżu szkoły w godzinach największego natężenia pieszych, tj. od 7:30 do 8:30. Zakaz nie obejmuje rowerzystów, służb miejskich i pojazdów z identyfikatorami. Ponadto, przez cały dzień będzie obowiązywał znak B-31, co oznacza, że pojazdy wjeżdżające na ulicę muszą ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającym.
Na odcinku od ujęcia wody oligoceńskiej do końca ulicy utworzono strefę zamieszkania, w której piesi mogą korzystać z całej szerokości drogi, mając pierwszeństwo przed pojazdami. Dopuszczalna prędkość wynosi 20 km/h, a parkowanie jest możliwe tylko w wyznaczonych miejscach.
Nasze badania wykazały, że 90,4% uczniów SP 23 przychodzi na lekcje pieszo lub dojeżdża aktywnie, a jedynie 9,6% jest przywożonych samochodami. Rodzice, którzy zdecydują się dowieźć dzieci, mogą skorzystać z parkingu przy ul. Ondraszka, skąd szkołę można osiągnąć w 5 minut pieszo przez bezpieczną kładkę.
Zmiany zostały wprowadzone na wniosek Rady Rodziców, we współpracy ze społecznością szkolną, władzami dzielnicy i strażą miejską. Podobne rozwiązania działają już na ul. Hirszfelda i Abrahama. Wdrożenie nowej organizacji ruchu poprzedzi kampania informacyjna dla nauczycieli, rodziców, uczniów i sąsiadów, obejmująca materiały graficzne i punkt informacyjny.