Na stacji metra Plac Wilsona, starsza kobieta, ubrana jedynie w cienki sweter i kapcie, błąkała się bez celu. Dzięki szybkiej reakcji strażniczek z V Oddziału Terenowego na Żoliborzu oraz czujnej mieszkance, która zauważyła seniorkę i wezwała pomoc, 89-latka bezpiecznie wróciła do swojej rodziny.
W czwartek, 23 stycznia, podczas patrolu strażniczki otrzymały zgłoszenie o starszej pani w nieodpowiednim stroju, która wyglądała na zagubioną. W ciągu zaledwie 10 minut dotarły na miejsce. Na peronie metra zastały seniorkę oraz kobietę, która zaopiekowała się nią do przyjazdu służb. Choć peron był ogrzewany, widok starszej kobiety w takim stroju wzbudzał niepokój. Rozmowa z seniorką była trudna, ponieważ opowiadała niespójne historie, przypominające wspomnienia z młodości. Po chwili jednak zaczęła sobie przypominać pewne fakty, choć nadal nie wiedziała, jak znalazła się na stacji metra.
Kobieta, która zauważyła seniorkę, zasugerowała, że mogła ona przyjechać metrem od strony Ursynowa. Strażniczki skontaktowały się z policją, która ustaliła dane kontaktowe rodziny i powiadomiła bliskich. Ze względu na to, że 89-latka skarżyła się na osłabienie, wezwano pogotowie. Ratownicy medyczni przebadali kobietę, a następnie przekazali ją w ręce wnuczek i zięcia, którzy szybko dotarli na miejsce. Cała sytuacja zakończyła się szczęśliwie.
Jak pomóc osobom z problemami z pamięcią?
Aby uniknąć podobnych sytuacji, warto wyposażyć bliskich z problemami pamięciowymi w „kartę iCE” (ang. In Case of Emergency). To niewielka karta z zapisanymi danymi kontaktowymi, która ułatwia nawiązanie kontaktu z rodziną w przypadku zagubienia. Karta powinna znajdować się w portfelu lub kieszeni. Alternatywnie można użyć wszywek z numerem telefonu bliskiej osoby, umieszczonych na ubraniu. Takie środki znacznie zwiększają bezpieczeństwo seniorów.