W dniu 28 października br. w Domu Seniora Wrzos Natolińskiego Ośrodka Kultury odbyło się spotkanie z seniorami, w którym uczestniczyli przedstawiciele Delegatury Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa z Dzielnicy Ursynów oraz funkcjonariuszka Policji z Zespołu Prewencji Kryminalnej Komendy Rejonowej Policji Warszawa II. Wydarzenie to było częścią kampanii edukacyjnej pod nazwą „Seniorze. Babciu, Dziadku... Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny!”.
Tradycyjnie podczas spotkania poruszono zagrożenia, z jakimi mogą spotkać się osoby starsze. Omówiono również metody działania oszustów, którzy wykorzystują tzw. legendę.
Szczególne zainteresowanie seniorów z klubu „Wrzos” wzbudziły metody stosowane w oszustwach finansowych. Obecnie jedną z najczęstszych form tych oszustw jest phishing, który może przybierać różne oblicza. Jedną z nich jest vishing (voice phishing), polegający na oszustwie za pośrednictwem połączeń telefonicznych. Przestępcy podszywają się pod pracowników banków, przedstawicieli różnych firm, a nawet członków rodziny czy znajomych, aby wyłudzić dane osobowe, loginy, hasła, informacje o kartach kredytowych oraz inne poufne informacje.
Uczestnikom przedstawiono, na co mogą zwrócić uwagę podczas takiego kontaktu:
- nakłanianie do pobrania i zainstalowania programu, który umożliwi oszustowi dostęp do urządzenia,
- naciskanie na podanie loginu i hasła oraz kodów dostępu do konta bankowego poprzez wprowadzenie danych na stronie wskazanej przez oszusta,
- namawianie do wykonania przelewu na tymczasowe konto po tym, jak oszuści przekonają rozmówcę o zablokowaniu jego konta bankowego.
Prowadzący udzielili seniorom wskazówek, jak reagować w takich sytuacjach:
- nie podejmuj nagłych decyzji i unikaj działania pod wpływem emocji,
- zakończ rozmowę i zweryfikuj tożsamość rozmówcy, dzwoniąc na numer instytucji, która rzekomo kontaktowała się z tobą, lub odwiedzając jej oddział,
- porozmawiaj z zaufaną osobą, np. z członkiem rodziny lub przyjacielem, i opowiedz o niepokojącym telefonie,
- bądź czujny na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytaniach, które wydają się podejrzane, w tym błędy językowe,
- nigdy nie ujawniaj nikomu wrażliwych danych, loginów, haseł ani kodów autoryzacyjnych,
- nie instaluj ani nie pobieraj aplikacji czy oprogramowania na czyjąś prośbę,
- nie wypłacaj pieniędzy ani nie wykonuj przelewów pod wpływem nacisku ze strony dzwoniących.
Uczestnicy spotkania, aby utrwalić zdobytą wiedzę, otrzymali materiały informacyjne pt. „Seniorze. Babciu, Dziadku... Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny!”, przygotowane przez Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa we współpracy z Komendą Stołeczną Policji, które są dofinansowane w ramach „Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022 – 2024”, a także zakładki oraz kalendarze na rok 2025.