Obecnie trwają prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla osiedla Gocław Lotnisko w dzielnicy Praga Południe.
Plan miejscowy to dokument, który będzie definiował sposób zagospodarowania tej okolicy. W Warszawie plany takie określają m.in., jak mogą być budowane oraz modernizowane budynki, ulice, place, jak ma wyglądać infrastruktura, a także jak mają być zorganizowane tereny zielone, takie jak parki i skwery.
Specjaliści z zakresu urbanistyki oraz urzędnicy przygotowali projekt planu, który zostanie udostępniony do publicznego wglądu – oznacza to, że każdy zainteresowany będzie mógł zapoznać się z jego treścią zarówno w urzędzie, jak i na stronie internetowej (link do projektu znajdziesz w opisie poniżej).
Jeśli masz jakiekolwiek sugestie dotyczące proponowanego planu, teraz jest czas na zgłaszanie uwag.
Informacje o obszarze objętym planem
Obszar osiedla Gocław Lotnisko, który obejmuje projekt, ma około 73 ha, z czego ponownie wyłożona część dotyczy 5,9 ha. Duża część terenu objętego planem jest już zagospodarowana, głównie jako zabudowa wielorodzinna, typowa dla osiedla Gocław Lotnisko. Oprócz budynków mieszkalnych znajdują się tam:
-usługi podstawowe, głównie w parterach budynków,
-obiekty publiczne, takie jak szkoły, przedszkola, przychodnie,
-tereny zielone,
-infrastruktura komunikacyjna oraz lokalne drogi.
Osiedle wielorodzinne Gocław Lotnisko powstało na terenie dawnego lotniska sportowego Aeroklubu Warszawskiego. Zaprojektował je architekt Tadeusz Mrówczyński, który zaplanował, aby najniższe budynki były bliżej Wisły, a wyższe znajdowały się bardziej na północy, wzdłuż Kanału Gocławskiego. Celem tego układu było zapewnienie jak największej liczbie mieszkańców widoku na Wisłę i panoramę Warszawy. Z kolei osoby patrzące na osiedle z lewego brzegu Wisły i mostów mogły zobaczyć je w pełnej okazałości. Charakterystyczne dla tej części osiedla są budynki o wysokości 9, 11 i 13 kondygnacji w układzie heksagonalnym.
Teren objęty planem ma dobre połączenia drogowe z resztą Warszawy, a także z sąsiednimi obszarami, dzięki rozwiniętej infrastrukturze komunikacyjnej. W pobliżu znajduje się pętla autobusowa „Gocław”. W planie uwzględniono również przebieg III linii metra oraz nową trasę tramwajową, która zostanie wybudowana wzdłuż ul. gen. Bora-Komorowskiego i gen. Fieldorfa „Nila”, gdzie przewidziano także stację metra i przystanki tramwajowe.
Kluczowe cele planu miejscowego:
-zachowanie modernistycznego charakteru osiedla Gocław Lotnisko oraz układu urbanistycznego, w tym ustalenie linii zabudowy zgodnie z istniejącymi budynkami,
-ochrona terenów zielonych oraz obiektów sportowych,
-stworzenie spójnych ciągów pieszych i pieszo-jezdnych, łączących różne części osiedla,
-utworzenie lokalnego centrum związanego ze stacją metra i przystankami komunikacji miejskiej na skrzyżowaniu ul. gen. Bora-Komorowskiego i gen. Fieldorfa „Nila”, w tym delikatne zmniejszenie terenów przeznaczonych na komunikację oraz wyznaczenie nowych miejsc pod zabudowę usługową, mieszkalną i zieleń,
-wyznaczenie usług w parterach budynków przy głównych ciągach komunikacyjnych,
-wyznaczenie terenów pod pawilony handlowe wzdłuż ul. gen. Bora-Komorowskiego,
-określenie wysokości dominant architektonicznych,
-ochrona funkcji publicznych poprzez wyznaczenie terenów pod szkoły i przychodnie,
-umożliwienie nowych inwestycji mieszkaniowych i usługowych wzdłuż głównych ulic, z uwzględnieniem wskaźników zabudowy,
-przeciwdziałanie niekontrolowanemu zagęszczaniu zabudowy osiedla,
-uporządkowanie kwestii parkingowych, w tym zachowanie większości istniejących parkingów naziemnych oraz wskazanie miejsc na budowę wielopoziomowych parkingów,
-opracowanie nowego programu parkingowego dla nowej zabudowy.
Projekt planu był już dostępny publicznie od 6 do 27 lutego 2024 r., a uwagi można było zgłaszać do 12 marca 2024 r. Po rozpatrzeniu uwag przez Prezydenta m.st. Warszawy wprowadzono zmiany do projektu, co wymagało ponowienia części procedur i publicznego wglądu w zmienione zapisy.
Najważniejsze zmiany w projekcie:
-rezygnacja z nowych zabudowań w północnych narożnikach skrzyżowania ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego, pozostawiając tereny zielone,
-zmiana układu komunikacyjnego parkingu przy skrzyżowaniu ul. Meissnera i gen. Fieldorfa „Nila” oraz usunięcie wcześniej proponowanej drogi wewnętrznej,
-korekta granic terenu zabudowy przy ul. Kwiatkowskiego,
-doprecyzowanie przeznaczenia terenów usługowych przy ul. gen. Bora-Komorowskiego,
-modyfikacje w terenach przy ul. Złotej Wilgi 2 oraz na skrzyżowaniu ul. gen. Bora-Komorowskiego i ul. Umińskiego.